تغییر سرفصلهای درسی با تأکید بر آموزش عملی و کارگاهی | لازمه گذر از حافظهمحوری چیست؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام خود بهمناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ عنوان کرد که سال تحصیلی پیش رو را با شعار «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» آغاز خواهیم کرد و این رویکرد مطمئناً دانشگاه را در مسیر متعالی هدایت خواهد کرد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد که گذر از آموزش حافظهمحور یکی از تمهیداتی بوده که مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنان داشته باشد. دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید بهدنبال یاددهی تعالیبخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در استادان نیز نمایان شود، بنابراین تنها آموزش مسئله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالیبخش و عمیق خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
استراتژیهایی برای گذر از آموزش حافظهمحور
دانشکدههای مهارت مدل پیشرفته فنی و حرفهای
گذر از آموزش حافظهمحور با توانمندسازی استادان
وی تأکید کرد که دانشگاه باید شاخصهای کار آمادگی و مهارتهای مورد نیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شادبودن و شادماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و ... از آموزش نشئت میگیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و باید محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود.
خبرنگار خبرگزاری آنا در پروندهای با عنوان «اشتغال دانشبنیان» و در گفتوگو با رؤسای واحدهای دانشگاهی به تبیین شعار سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است که در این شماره گفتوگو با جهانشیر امینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج را میخوانیم.
آنا: با توجه به شعار سال جدید تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» ملزومات تحقق این شعار را چه میدانید؟
امینی: ملزومات تحقق شعار «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان»، اتخاذ سیاستهایی مبنی بر تشویق اعضای هیئت علمی توانمند در حوزههای صنعت و کشاورزی برای راهاندازی کسبوکارهای دانشبنیان و بهکارگیری دانشجویان مستعد در پروژههای خود با هدف ایجاد اشتغال در آینده است بهطوریکه دانشجویان در کلاسهای واقعی و عملی مطالب درسی خود را فرابگیرند.
علاوه بر این تغییر سرفصلهای درسی با تأکید بر آموزشهای عملی و کارگاهی، تقویت آزمایشگاهها و کارگاهها، برگزاری جدی دورههای عملی و آزمایشگاهی و مزرعهای، ارتباط مستمر دانشجویان و استادان در کارخانجات و صنایع مختلف در طول ترم و ترم تابستان از دیگر ضروریات تحقق هدف شعار سال تحصیلی با عنوان تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان است.
آموزش مهارتمحور از استراتژیهای غالب دانشگاه آزاد اسلامی است
آنا: گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است و در این راستا دانشگاه بهویژه استادان باید چه عملکردی داشته باشند تا این امر محقق شود.؟
امینی: اکنون آموزش در مدارس و دانشگاهها حافظهمحور بوده و به فرهنگ غالب تبدیل شده و تغییر آن نیازمند برنامه راهبردی و تغییر ساختارهای آموزشی در مراکز مرتبط است. به نظر میرسد برای تغییر این رویکرد بهترین راهکار افزایش مشارکت یادگیرندگان در فرایندهای آموزشی است.
تجارب آموزشی کشورهای موفق نشان داده هر برنامهای که مبتنی بر مشارکت و تعامل بیشتر یادگیرندگان باشد از حالت حافظهمحور خارج شده و تبدیل به یادگیری عملمحور و مهارتمحور میشود.
احصا و گردآوری مشکلات صنعت و جامعه میتواند راهکار مؤثر دیگر برای گذر از آموزش حافظهمحور باشد، اکنون بیشتر آموزشها عرضهمحور بوده و مبتنی بر نیازها و تقاضاهای جامعه و صنعت نیست، چنانچه این رویکرد تغییر کند و آموزشها مبتنی بر نیازها و احتیاجات جامعه و بهخصوص صنعت باشد، آموزشها از حالت تئوریک محض و حافظهمحور بودن خارج شده و تبدیل به مهارت و رفتارهای جدید میشود.
گذر از آموزش حافظهمحور زمانی حاصل میشود که در چارچوب دانشکده مهارت و کارآفرینی در پذیرش دانشجویان امتیاز مهارت منظور شود. چنین افرادی باید زیر نظر استادان دارای مهارت گروهبندی و کلاسهای آنان کاملاً متفاوت و عملی و در راستای تأسیس شرکتهای دانشبنیان یا وابسته به دانشگاه حمایت شوند.
تشویق اعضای هیئت علمی توانمند در حوزههای صنعت و کشاورزی برای راهاندازی کسبوکارهای دانشبنیان و بهکارگیری دانشجویان مستعد در پروژههای خود از ملزومات تحقق شعار تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان است.آنا: برای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان علاوه بر آموزش، چه تمهیداتی اندیشیده و چه امکاناتی را فراهم کردهاید؟
امینی: آموزش مهارتمحور در کنار سایر برنامههای آموزشی، اکنون یکی از استراتژیهای غالب دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور است.
دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان نیز به تبعیت از این استراتژی به تهیه زیرساختها و ساختارهای لازم برای آموزش مهارت به دانشجویان و فارغالتحصیلان اقدام کرده است و در این راستا میتوان به تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اشاره کرد که برنامههای آموزشی و رشتههای این دانشکده، تابع آموزشهای مهارتمحور بوده و این برنامهها نه تنها دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشکدهها را پوشش میدهد؛ بلکه سایر دانشجویان، فارغالتحصیلان و علاقهمندان به یادگیری مهارت را نیز زیر پوشش قرار میدهد.
برای آموزش مهارت، تأسیس مدارس عالی مهارتی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی کردستان قرار گرفته و در این راستا مدرسه عالی مهارتی «سنگ و جواهر» در شهرستان قروه تأسیس شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. در این مدرسه دورههای کوتاهمدت به منظور آموزش مهارت به دانشجویان، فارغالتحصیلان و علاقهمندان تدوین شده است.
در سایر شهرستانهای کردستان نیز بر اساس طرح آمایش و قابلیتهای موجود، طرح تأسیس مدارس عالی مهارتی در دست اقدام است؛ مدرسه عالی مهارتی فناوریهای دیجیتال و مدرسه عالی مهارتی ساختمان در سنندج، مدرسه عالی مهارتی فرش و صنایع دستی در بیجار، مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی در سقز، مدرسه عالی مهارتی کشاورزی و باغداری در مریوان و مدرسه عالی مهارتی کسب و کار در بانه در دست تأسیس بوده که برای تحقق این مهم ضمن شناسایی دانشجویان مستعد، ایجاد فضاهای ویژه برای انجام واقعی آموزشهای داده شده فراهم میشود و تشکیل تیمهای تخصصی از دانشجویان زیر نظر استادان مجرب لازم و ضروری است.
رسالت دانشگاه با تکیه بر دانش فنی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان محقق میشود
آنا: برای اینکه محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود چه برنامههایی دارید؟
امینی: برای جذابکردن فضای دانشگاه فعالیتهایی از قبیل تشویق و بهادادن به دانشجویان دارای مهارت و استفاده از آنان برای آموزشهای عملی با همکاری استادان، تشکیل استارتآپهای تخصصی، ارائه اطلاعات مرتبط با موفقیتهای دانشگاه و آمارهایی از افتخارات اعضای هیئت علمی و دانشجویان در سنوات گذشته با هدف القای حس بالندگی به آنان در کسب پذیرش چنین دانشگاهی در دستور کار قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است؟
مشارکت دانشجویان در اداره امور علمی و مهارتی دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت
علاوه بر این برای جذاب کردن فضای دانشگاه میتوان امکان حضور، اظهارنظر و نقد دانشجو در حوزههای مختلف را فراهم کرد، فضای کلاسها علاوه بر تعامل استاد و دانشجو باید همراه با نشاط و دوستانه بوده و فضای خوابگاهها و آزمایشگاهها باید همراه با شور و فعالیت علمی، فضای رقابتی، دسترسی به یافتههای علمی جدید و استفاده از فناوریهای نوین باشد و برای برگزاری فعالیتهای فوقبرنامه، ورزشی، رقابتهای علمی، اردوهای زیارتی و علمی برای شور و نشاط میان دانشجویان بهویژه دانشجویان خوابگاهی برنامهریزی شود.
آنا: فعالیتهای دانشبنیان واحد سنندج را چگونه ارزیابی میکنید و تا چه اندازه در تحقق شعار سال مفید خواهد بود؟
امینی: فعالیت شرکتهای دانشبنیان در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج آغاز شده و اکنون یک شرکت دانشبنیان مستقر بوده و واحد فناور این دانشگاه در حال اخذ مجوز از معاونت علمی ریاست جمهوری برای دانشبنیان شدن است.
قطعاً برای تبدیلشدن دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی کارآفرین نیاز به انجام فعالیتهای دانشبنیان است. رسالت دانشگاه محقق نمیشود مگر اینکه با تکیه بر دانش فنی اعضای هیئت علمی و دانشجویان فناور به تجاریسازی محصولات دانشبنیان، خلق ثروت از علم و تربیت دانشجویان کارآفرین اقدام شود.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/